Waauw! What an exciting week! :) - Reisverslag uit Kimberley, Canada van Wieke Ristimaki - WaarBenJij.nu Waauw! What an exciting week! :) - Reisverslag uit Kimberley, Canada van Wieke Ristimaki - WaarBenJij.nu

Waauw! What an exciting week! :)

Door: wiekeristimaki

Blijf op de hoogte en volg Wieke

15 Oktober 2011 | Canada, Kimberley

Haaai family & friends!

I love my life over here! I'm just so blessed dat ik de mogelijkheid heb om hier in dit super schattige dorpje/in deze geweldige omgeving te mogen wonen! Het is nu namelijk zaterdag middag en ik ben net terug van een wandeling. Het weer is super vandaag! Het is al erg koud en draag dus al mijn ski-jas. Maar de zon schijnt vollop en we hebben een strak blauwe lucht! Ik vind dat gewoon heerlijk, lekker ingepakt in je lekkere warme ski-jas, en dan buiten een lekkere (zeer) frisse neus halen, en met het zonnetje op je gezicht. Ik had goede muziek in mijn oren, en het uitzicht is gewoon schitterend! Want er ligt al lekker was sneeuw in de toppen van the Rockies, en dan met de zon die er op schijnt, echt onbeschrijvelijk mooi!! Ik heb natuurlijk wat foto's voor jullie gemaakt, maar je moet eigenlijk gewoon hier komen om het in het echt te zien, want het is in het echt nog 10x mooier dan op de foto!

Maar waar waren we gebleven? :) Ohja! Vorige week zondag! Ik heb lekker een beetje uitgeslapen aangezien ik de hele week 6.30 uur al in de bakkerij moest staan.. We hebben een uitgebreid ontbijt gehad en daarna heb ik grandma een beetje geholpen met de voorbereidingen voor de turkeydinner! In de middag ben ik samen met Laurin te schaatsen geweest, ik kan nu al beide kanten overstappen, en al zo heel stoer scheef stoppen. :D Haha, ben ik stiekum heel trots op, nu ben ik aan het oefenen met achteruit schaatsen en dan ook nog overstappen! :) Ik ben al een paar keer goed gevallen, en ijs valt niet echt zacht moet ik zeggen.. Maar dat laat wel zien, dat ik hard genoeg mijn best doe! ;) Als je niet valt ga je ook niet tot het uiterste! ;) Toen ik thuis kwam voor het avondeten hebben we dus een heerlijke turkey dinner gehad. Ik begrijp nu waarom alle Canadezen zo gek zijn op Thanksgiving, het is echt een awesome maaltijd! Maar je voelt je echt zoooooo vol na de tijd, niet te geloven! We hadden dus turkey (kalkoen) met stuffing (spul dat ze in de turkey doen terwijl ze de kalkoen bakken) en gravy (soort jus) mashed potatoes (aardappelpuree) grandma had ook iets heel lekkers met koolraap gemaakt, en wortels. Echt een topmaaltijd! Na het eten heb ik met uncle Tom weer een film gekeken! Tropic thunder. Het was een hele rare film!! :P Het was met echt allemaal hele goede acteurs, zoals Tom cruise bijvoorbeeld. De film ging echt nergens over! Maar dat was een beetje de bedoeling van de film, en ik moet zeggen het was hilarisch! Nadat we de film hadden gezien waren we eindelijk klaar voor het toetje, dus we hadden pumkin pie met ijs en slagroom! :) Jammiieee!! Hier in October is alles met pumkin (pompoen) taarten, brood, muffins, soep noem maar op!

Toen was het maandag! Ik had lekker nog een dagje vrij van de bakkerij. In de ochtend heb ik wat geleerd voor mijn theorie voor de rijbewijs. Daarna heb ik met uncle Tom gelunched at 'our place' een restaurant voor ontbijt & lunch. Daarna zijn we naar een coffeeshop geweest. (een Canadeze coffeeshop waar je dus koffie etc kunt bestellen..) En hier hebben we bijna de hele middag gezeten! Het is echt een super knus plekje! We zaten lekker bij de openhaard, in 2 van die super grote stoelen. We hebben heel wat gepraat, en nog gesprekken gehad met vrienden die ook nog even langs kwamen, en we hebben beide in ons dagboek geschreven! Het was echt een heerlijke middag. Gewoon even relaxen en eigenlijk een soort van 'niks doen.' 's avonds hebben we leftovers gehad van de turkeydinner!

Dinsdag moest ik weer aan het werk at the bakery. Ik heb echt keihard gewerkt die dag! Nadat ik alle bestellingen etc klaar had heb ik alles gepoetsd en geschrobd! Ik heb ook alle pannen en platen die de bakkers gebruiken allemaal grondig schoongemaakt! Ze waren allemaal erg blij met me, en ik heb lekker wat uurtjes gemaakt die dag! Toen ik thuis kwam zag ik een blauwpakketje liggen, en ik herkende het papier meteen; 'dat moet van mijn ouders zijn!' Enjahooor, het was een cadeau van mijn familie en nu komt het: WACHTEN MET OPENMAKEN TOT 4 NOVEMBER. Haha, ik kon wel janken! Moest ik zolang wachten? Ik was zooooo nieuwschierig! :P hihi! Maar ik ben natuurlijk super goed opgevoed en ik luister altijd super goed, dus ik heb het pakje weggestopt en niet opengemaakt! Ik heb het dus wel weggestopt, anders ben ik te nieuwschierig hoor! Grandma was ook nieuwschierig die liep al met het pakje te schudden etc, om te kijken hoe zwaar het was en of ze iets kon horen. Hahaha! Ik heb weer een workout gedaan, ik heb 20 minuten lang gerend, ja mensen, niet joggen, MAAR RENNEN! Mean, wat was ik aan het zweten! Push ups + sit ups gedaan. Een beetje met gewichten oefeningen gedaan en wat rekken en strekken! Daarna heb ik heerlijk gedoucht, en voelde ik me helemaal super! :) Ik heb de was gedaan, ben naar het dorp gelopen om een nieuwe boek van de bieb te halen en ik heb mijn paycheck opgehaald! Altijd leuk natuurlijk, wer wot cintsjes ien de boesse! :) 's avonds heb ik nog wat geleerd voor mijn theorie en wat online toetsen gemaakt.

Woensdag!! Wat was dit een topdag deze week. En elke dag in deze week was al zo super, moet je nagaan! :) In de ochtend moest ik natuurlijk weer werken at the bakery.. Toen ik thuis kwam ben ik met grandma naar de office gegaan waar ik mijn toets kon doen. Je hoeft geen afspraak te maken, je kunt gewoon binnen lopen. Ik moest even een papiertje invullen en 15 dollar (een tientje) betalen om de toets te mogen maken. Eerst werd ik ook nog even mooi op de foto gezet, ik had geen idee dat dat daar werd gedaan, dus natuurlijk zag ik er net op dat moment niet echt super uit omdat ik rechtstreeks van werk daar naartoe was gegaan. Maar ohwell. Toen moest ik een oogtest doen om te checken dat ik wel goed kan zien etc. En toen kreeg ik gewoon een pakketje stencils (zwart/wit) en mocht ik gewoon in een hoekje gaan zitten.. Kon ik de juiste antwoorden omcirkelen met een potlood. Haha, zoooo oldschool hier en makkelijk! Heeeeerlijk! Allemaal mensen komen gewoon daar binnen voor vragen over hun auto's etc. en ze hielden me helemaal niet in de gaten, als ik wou kon ik van alles opzoeken op mijn mobiel etc. Maar zo ben ik natuurlijk niet. ;) Maar gewoon even het idee. Ik mocht zelfs gewoon vragen stellen als ik iets niet begreep en dan legden ze het uit, en ik mocht gewoon de tijd nemen zolang ik nodig had! Het was een toets van 50 vragen en ik mocht 10 fout hebben. Nou even het verschil met Nederland want daar heb ik ook theorie gedaan voor de scooter: je betaald volgens mij 30 euro je hebt 50 vragen en je mag maar 8 fout hebben, je zit in een grote kamer, elke vraag heeft een tijdbalk lopen, en je mag geen vragen stellen, en het is digitaal. Haha, dus ik vond het zo'n giller toen ik die toets aan het maken was, en gewoon doodleuk wat vragen stelde etc. Een makje! :) DUS IK BEN NATUURLIJK OOK GESLAAGD! :D En dan nog het leukst, in nederland moet je dan met je papiertje naar de gemeentehuis en 5 werkdagen wachten op je rijbewijs, en dus 5 dagen wachten totdat je mag rijden. (over de scooter heb ik het nu) want met autorijden moet je eerst extreem dure lessen betalen en moet je wel een stuk of 30 lessen hebben voordat je mag afrijden etc. Nou, ik kreeg een papiertje, en als ik die bij me heb is dat al voldoende voor rijbewijs totdat ik mijn echte rijbewijs heb zegmaar. Dus dat betekende dat ik meteen mocht beginnen met rijden! Haha is dat niet grappig? :P Ik vind van wel! hahahah! Nadat ik was geslaagd en met een big smile bij the office vandaan liep ging ik het dorp in en kwam ik uncle Tom tegen. We hebben even bij snowdrift gezete, ik heb daar lekker even een koekje met ijsthee gehad en uncle Tom moest nog lunchen! Na de snowdrift zijn we meteen naar de college gegaan en heb ik me ingeschreven voor de tourismcourse. En aangezien ik niet meer in highschool zit, doe ik de tourismcourse als volwassene! :) Ik ben zoooo excited om met die course bezig te gaan etc! 's avonds zijn uncle Tom en ik weer naar MMA training geweest, Jeff een vriend van uncle Tom ging ook mee. We moesten in groepjes van 2 werken, en ik ging dus met Jeff. Hij zei aan het eind van de les dat hij zoveel respect voor mij had! En dat ik erg goed was etc. (hij is ook een balck belt karate.) Dus dat is stiekum altijd goed om te horen. Stiekum ben ik wel een beetje trots dat ik de ballen heb om met de grote kerels mee te doen en te vechten. Ik moet wel zeggen dat ik het soms best spannend vind, echt hun lichamen zijn zo gespierd, en daar loop ik wat tussen en mee te vechten. Maar het is een training dus je gaat niet super hard vechten en iemand met opzet veel pijn doen, maar ze houden zich zeker niet in omdat ik een meisje ben en dat moet ook niet. Ik heb gezegd; doe gewoon alsof ik net zoals jullie ben. Dus heb al heeeerlijk wat dagen met enorme spierpijn gelopen en pijn aan mijn nek van alle chokes enzo, maar ik vind het zooo te gek om te doen! :) En natuurlijk stiekum altijd leuk om aan zulke goede strakke lichamen te zitten. ;) hihi! Maarja, dat vinden ze andersom misschien ook wel leuk! hahaha! ;)

Donderdag lekker weer gewerkt in de ochtend! :) Toen ik thuis kwam ben ik aan de slag gegaan met de tourismcourse, ik moest meteen al wat dingen leren en een toets maken die ik met

Donderdag heb ik natuurlijk weer heerlijk in de bakkerij gewerkt! Toen ik thuis kwam ben ik meteen aan de slag gegaan met de tourismcourse. Ik moest meteen al dingen leren en een toets maken! Je moest per see 86% of hoger halen! Ik had 88% dus heb mijn eerste toets al gehaald. Maar het was voornamelijk allemaal intro stuff. Dus nu na het maken van deze toets kan ik voor het echte werk gaan, maar ik had wel even genoeg gedaan vond ik zelf! :) Ik had namelijk nog wat klusjes te doen.. Dus ik zou net naar buiten om de gras te maaien toen zei mijn grandpa: Aah, laat dat gras maar even zullen we even autorijden? Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken! ;) SPANNEND! Mijn eerste autorij-tochtje! :) Ik moest meteen al achteruit uit de garage rijden, daarna gingen we up de skihill. Daar heb ik wat achtjes moeten maken, vooruit en achteruit. En toen gingen we meteen al downtown Kimberley met de stoplichten en we gingen naar een winkel want grandpa had iets nodig, dus ik moest meteen al parkeren tussen andere auto's in.. En daarna gingen we op een weg die van 60 naar 80 naar 100 km per uur ging. Dus BAM meteen alles maar in je eerste autorij-tochtje doen. Waarom ook niet? Ohja, ook nog eerrrrrug leuk; ik had bijna een eekhoorn aangereden, en een hert! Ik vond het rijden tussen het drukke verkeer niet eens zo eng, omdat andere mensen iig ook nog een beetje opletten.. En ik heb deze grote L (van loser hihi) op de achterkant van de auto, dus andere mensen zien dat ik een learner ben... Maar dieren geven daar niet echt om, en ze kijken vooral niet uit. Dus dat is best wel scary! Na het exciting autorijden ben ik 's avonds naar gymnight gegaan, en heb ik ook gereden. Ik heb Maria opgepikt, en die springt ook zo in de auto, die vertrouwd me gewoon helemaal!! Hahah, die Canadezen sporen niet zeg ik je! ;)

Vrijdag! Raad eens wat ik in de ochtend gedaan heb?! Jaaaaa, werken!! ;) Toen ik thuis kwam heb ik het gras gemaaid, al blikjes en flessen gerecycled en heerlijk lang gedouched. :) Daarna ben ik naar het centrum gelopen waar ik met Maria had afgesproken.. We gingen samen shoppen voor een halloweem costume! :) Ik heb besloten dat ik als Vampier ga. Ik heb geen idee waarom ik dat heb gekozen! Er zijn zoveeeel gave/leuke dingen die je kunt doen. Maar ik ga gewoon voor de classic vampire, ik denk dat het wel gaaf wordt! :) Volgende week woensdag beginnen de feestjes voor Halloween al! Ja, want ik ben van plan om naar meerdere halloween parties te gaan! :) 's avonds heb ik uncle Tom mee uit eten genomen! Hij heeft me zo vaak op lunch of dinner getrakteerd. We hebben gewoon aan de bar gegeten. Wat ik dus niet mag doen, aangezien ik niet 19 ben.. ;) Maar niemand vroeg me om mijn id! :) Dus no problem! En er werden 3 jongens van rond de 25 wel gevraagd. :D hahahah altijd leuk! :) Na het etentje gingen we naar de film. Maar het was een speciale avond voor een goed doel etc. Het was een skifilm, en het was gewoon totally awesome! Echt waar, ik heb zooooo zin om te gaan skien en gewoon zin in de winter! :) Het heeft me helemaal excited gemaakt! :D

Zaterdag, IK HEB GEWERKT! Toen ik thuis kwam heb ik gewoon heerlijk niks gedaan. Ik heb wat geschreven en wat relaxed, en lekker lang gedouched.. En ik ben dus voor de heerlijke wandeling gegaan. Maar toen ik begon met het schrijven van deze blog ik was net terug van mijn wandeling maar ik heb deze blog in 2 etappes geschreven, want ik had lasagne gemaakt en uncle Tom kwam dus wat vroeger dan verwacht.. Dus toen ging ik even gezellig zijn en heb mijn blog even gelaten voor wat het was. Nu is het dus al zaterdag uhm.. oeeh, al bijna zaterdagnacht! Dus uncle Tom en ik hebben dus lasagne gegeten en gingen na het eten even wat rondtouren. Zo kon ik weer oefenen met autorijden! :) Toen belde Jeff, een vriend die ook mee was naar MMA of we samen met hem een MMA wedstrijd online wilden zien van een jongen waar mee wij trainen. Nou dat wilden we wel, dus ik heb Jeff ook even opgepikt en zijjn we bij mij thuis de wedstrijd gaan kijken, maar het was erg slecht gefilmd.. Je zag er weinig van.. Dus besloten we een film te kijken! Easy A. Het was echt een topfilm! Een chickflick, maar echt super hilarisch, ik heb erg gelachen! :P En we hebben heerlijke ijs gegeten als toetje nog! :) Dus het is al laat en morgen ga ik weer naar Calgary voor mijn werk. Ik moet samen met uncle Tom exchangestudents ophalen in Calgary van the airport maandag, maar we vertrekken morgen en maken er een leuk uitstapje van! :) Roaaaaddtrip! :) Volgende week horen jullie weer wat ik deze aankomende week allemaal beleeft heb!

Thanks voor de brieven, mailtjes, cadeautjes, berichtjes die jullie mij hebben gestuurd! Ik vind de brieven echt super leuk! Wie vind het nou niet leuk om post te krijgen? Maar ook vind ik mailtjes en berichtjes altijd enorm leuk!! Dus blijf dat doen aub! :)

Dikke tut ut Kanada! :)
xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieke

Living my dream!

Actief sinds 31 Juli 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 35358

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 22 Oktober 2013

Mountain Livin' 2013

26 Februari 2013 - 28 Mei 2013

Cayman Islands

13 November 2012 - 28 November 2012

Visiting family in Ontario

30 Augustus 2011 - 13 Oktober 2012

Living in Canada for 14 months

Landen bezocht: